شکوفه صفائی
  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سئو داخلی
  4. chevron_right
  5. تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ 6 مرحله Keyword Research

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ 6 مرحله Keyword Research

تحقیق کلمات کلیدی چیست

اولین مرحله برای شروع کار سئو و تولید محتوای سئو، آنالیز عبارات کلیدی است. خیلی از افرادی که تازه با حوزه سئوی سایت و تولید محتوای سئو آشنا شده اند، با این مفهوم آشنایی ندارند. ابزارهای زیادی برای انجام کار تحقیق کلمات کلیدی ارائه شده است. برخی از ابزارها و روش ها قوی تر و برخی ممکن است ضعیف تر بوده و برخی روش ها نیز منسوخ شده اند. در این مقاله پس از پاسخ به سوال تحقیق کلمات کلیدی چیست، چگونگی انجام آن را به شما نشان می دهیم. مبحث تحقیق کلمات کلیدی بسیار گسترده است، به همین دلیل نمی توان در یک مقاله تمامی حقایق و ابزارها درمورد آن را نشان داد. اینجا صرفا به مهم ترین نکات و بررسی مفهوم آن و چگونگی انجام آن اشاره می کنیم.

روش های عملی تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

 

مقالات زیادی درمورد این مفهوم نوشته شده و ابزارهای زیادی در این زمینه توضیح داده شده است که بدون شک، بهترین ابزار خود گوگل است. این موضوع یکی از اقدامات سئو داخلی است و بسیاری از کاربران برای یافتن اطلاعات موردنظر یا پاسخ سوالات خود به گوگل مراجعه کرده و از برخی کلمات برای سرچ استفاده می کند. درواقع به این کلمات، کلمات کلیدی می گوییم. حال تحقیق کلمات کلیدی چیست و چگونه باید کلمات کلیدی را تحقیق کنیم؟

با دانستن این موضوع که کاربران، کلمات موردنظر خود را سرچ می کنند، سئوکاران و تولیدکنندگان محتوا از روش تحقیق کلمات کلیدی استفاده می کنند. یعنی از روش هایی استفاده می کنند که بفهمند کاربران در هر موضوع سایت بدنبال چه هستند و چه کلماتی را جستجو می کنند. یعنی پیش از شروع کار، کلمات کلیدی را تحقیق می کنند تا بتوانند استراتژی مناسب برای سئوی سایت خود در زمینه موضوع موردنظر تنظیم کنند.

مفهوم تحقیق کلمات کلیدی

 

5 نکته مهم انجام صحیح تحقیق کلمات کلیدی

 

نکته مهم در این زمینه این است که بدون درنظر داشتن کلمات کلیدی مناسب، نمی توان کار سئوی سایت و تولید محتوا را آغاز کرد. نکات مهمی در حین کار آنالیز و تحقیق برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما وجود دارد که باید به آنها دقت کنید:

 

 

 

  • نوع وب سایت شامل: موضوع یا فعالیت، نوع کالا یا خدمات، تعداد صفحات یا محتوا و غیره
  • هدف سایت: فروش، تبلیغات، انجام خدمات یا غیره.
  • بودجه و توان مالی برای بهبود سای
  • رقبای و نحوه فعالیت آنها
  • زمان آغاز به فعالیت سایت
  • ویدئو نکات تحقیق کلمات کلیدی

مطمئنا سوال بسیاری از افراد این است که بهترین روش تحقیق کلمات کلیدی چیست و چطور می توان به دقیق ترین شکل ممکن انجام داد؟

 

6 مرحله انجام تحقیق کلمه کلیدی برای سئوی سایت و محتوا

 

شما می توانید با انجام مراحلی  که در ادامه توضیح داده می شود، بهترین و دقیق ترین کلمات حوزه کاری خود را در گوگل بیابید.

لیست موضوعات مرتبط با سایت خود را بیابید

اولین و مهمترین مرحله برای تحقیق کلمات کلیدی این است که لیستی از موضوعاتی که ممکن است بیشتر موردتوجه کاربران در حوزه کاری شما باشد را تهیه کنید. مثلا فرض کنید حوزه فعالیت سایت شما گردشکری است. سعی کنید موضوعات مرتبط به این حوزه یا سوالاتی که ممکن است در ذهن مخاطبان شکل بگیرد را بیابید. مثلا اینکه چه مکان های گردشگری در شیراز وجود دارد. برای رزرو هتل در مشهد باید چه کنم. چه زمانی برای رزرو هتل در هر شهری بهتر است و غیره. هریک از این سوالات سبب می شود بتوانید یک کلمه مناسب را حدس بزنید. سعی کنید بسیاری از سوالات جزئی را نیز پوشش دهید.

 

چگونگی انجام تحقیق کلمات کلیدی

 

یافتن لیست کلمات اصلی حوزه کاری خودتان

 

حالا که لیستی از موضوعات و سوالات حوزه کاری خود را می دانید، راحت تر می توانید لیستی از کلمات اصلی و فرعی حوزه کاری خود را بیابید. این کلمات توسط کاربران درمورد هر کسب و کاری جستجو می شوند. برای انجام این کار از روش های زیر استفاده کنید:

  • در گوگل جستجو کنید و کلمات را بررسی کنید.
  • اگر سایت شما تازه کار نیست، از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید و کوئری های دریافت شده را بررسی کنید.
  • از سایت هایی که باتوجه به هر حوزه و صنعت، برخی کلمات کلیدی را معرفی می کنند.

کلمات کلیدی لانگ تیل را نیز درنظر بگیرید

برخی افراد تازه کار تصور می کنند کلمه کلیدی فقط شامل یک یا دو کلمه است. اما اینگونه نیست و کلمه کلیدی حتی می توان یک عبارت 3-5 کلمه ای نیز باشد که این نوع کلمات لانگ تیل یا دم دراز نامیده می شوند. رقابت برای رتبه گرفتن در کلمه های کلیدی تک یا دوتایی خیلی مشکل تر است.

تحقیق کلمات کلیدی لانگ تیل

 

زیرا هر ساله به تعداد وب سایت هایی که در حوزه ها و صنایع مختلف سئو می شوند افزوده می گردد. بنابراین پیشنهاد می شود در شروع کار از کلمات ترکیبی لانگ تیل استفاده کنید. سعی کنید دامنه کلمات کلیدی را برای ورود بر روی کلمه موردنظر گسترش دهید تا نتایج بهتری را دریافت کنید.

مفهوم هر کلمه کلیدی

منظور از کانسپت یا مفهوم یک کلمه کلیدی این است که مشخص کنیم کاربر با سرچ هر کلمه بدنبال چیست؟ این کاربر می خواهید اطلاعاتی را درمورد کلمه مورد جستجو بیابد یا می خواهد خدمات یا محصولی در رابطه با کلمه سرچ شده بدست آورد. مشخص کردن کانسپت کلمه کلیدی در هنگام انجام تحقیق کلمات کلیدی بسیارمهم است.
اگر این کار بدرستی انجام نشود، مسیر اشتباهی را برای کلمه کلیدی انتخاب شده طی می کنید. کسب مهارت در این زمینه نیاز به تجربه و تمرین بسیاری دارد. با مشاهده ویدئوی زیر، درک بیشتری نسبت به اهمیت این موضوع بدست می آورید. این مفهوم و مراحل تشخیص آن در مقاله کانسپت کلمه کلیدی بیشتر توضیح داده شده است.

 

برای هر کلمه کلیدی، مجموعه کلمات فرعی را مشخص کنید

سعی کنید کلمات فرعی مرتبط با کلمه انتخاب شده را نیز بررسی کرده و همگی این کلمات را در همان صفحه یا مقاله موردنظر استفاده کنید. یافتن کلمات فرعی هم کانسپت نیاز به مهارت و تجربه فراوان دارد و توضیح آن در یک جمله یا پاراگراف نمی گنجد. بصورت خلاصه می توان گفت که با سرچ دو کلمه کلیدی هم کانسپت بهتر است شاهد نتایج مشابه باشید. منظور از نتایج مشابه، سایت های با URL یکسان است. البته نیازی نیست تمامی URLها مشابه باشند. بلکه حداقل 4 url مشابه معمولا نشان دهنده هم کانسپت بودن این دو کلمه موردجستجو است.

سایت های رقیب را حتما بررسی کنید

تحقیق کلمات کلیدی بدون بررسی رقبا، ناقص است! درواقع شما قرار است با رقبای حوزه کاری خود رقابت کرده و رتبه سایت خود را به آنها برسانید و بلکه از آنها پیشی بگیرید. بنابراین بهتر است درمورد کلماتی که انتخاب کرده اید، حتما نگاهی به رقبا داشته باشید. می توانید به سایت رقبا سر بزنید و بصورت دیداری و تجربی کلمات بکار رفته را بررسی کنید.

آنالیز سایت های رقیب

برخی ابزارها ازجمله alexa نیز میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. با قرار دادن سایت رقیب در آدرس مشخص شده، می توانید نقاط قوت و ضعف این سایت در کلمات کلیدی حوزه کاری خود را ببینید. البته به یاد داشته باشید که این یک ابزار است و ابزارها همواره ممکن است اشتباهاتی داشته باشند. دقیق ترین روش در زمینه آنالیز رقبا،‌ آنالیز دستی و تجربی سایت های رقیب است.

شک نکنید که با مراحل ذکر شده در این مقاله، می توانید دقیق ترین کلمات حوزه کاری خود را بیابید. اگر در این کار مشکل دارید یا زمان لازم برای انجام این کار را ندارید می توانید از طرح سفارش تحقیق کلمات کلیدی ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست