شکوفه صفائی
  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سئو داخلی
  4. chevron_right
  5. سئو تکنیکال چیست+ 13 اقدام ضروری Technical

سئو تکنیکال چیست+ 13 اقدام ضروری Technical

سئو تکنیکال چیست

همونطور که می دونید سئو تشکیل شده از مجموعه اقدامات مهم که باید قدم به قدم اونها رو انجام بدید. از جمله اولین اقدامات سئو که خیلی هم مهمه و بطور کلی می تونیم اون رو زیرمجموعه سئو داخلی هم نام ببریم، سئو تکنیکال هست. سئو تکنیکال یا سئو فنی که از دید بسیاری از سئوکاران پروسه مشکلی هست، گام های مهمی هست که باید حتما طی کنیم تا شاهد نتایج مناسب از سایر اقدامات سئو باشیم. اینجا اون گام های مهم رو با هم بررسی می کنیم.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به مجموعه اقداماتی میگیم که کمک می کنه سایت ما توسط ربات های گوگل بسرعت دیده بشه و مشکلی در ایندکس سایت نداشته باشیم. با اقدامات تکنیکال سئو موتورهای جستجو براحتی به صفحات ما دسترسی دارند و بدون هیچ مشکلی صفحات سایت ما ایندکش می شن. به این دلیل بهش تکنیکال یا فنی می گیم که ارتباطی با تحقیق کلمات کلیدی ومحتوای صفحات ندارند و مربوط به زیرساخت های سایت هستند.

مراحل سئو تکنیکال

6 دلیل استفاده از سئو تکنیکال

 

همونطورکه می دونید گوگل و بقیه موتورهای جستجو تلاش میکنن بهترین نتایج رو در سرچ ها به کاربرا نشون بدن. پس ربات های موتورهای جستجویی مثل گوگل، هر سایت رو برطبق معیارهای مختلف تحلیل می کنن. برخی از مهمترین این معیارها مربوط به تجربه و رفتار کاربر با هر سایت هست: مثلا سرعت سایت، امنیت سایت و غیره. بنابراین دلایل مهمی وجود داره که چرا باید به سئو تکنیکال اهمیت بدیم:

سایت ایمن باشه

تمامی نکات ایمنی باید در سایت رعایت شده باشن. گوگل نمیخواد سایتی رو به کاربرا نشون بده که ناامن یا ویروسی باشه. همچنین یکی از مهمترین معیارهای امنیت سایت، وجود و تایید HTTPS هست که با وجود این پروتکل روی سایت، کسی نمی تونه به داده های ارسالی بین سایت و مرورگر دسترسی داشته باشه.

سایت سریعتر لود بشه

بهتره سایت شما حداکثر طی ۳ ثانیه و نهایتا طی ۵ ثانیه بارگذاری بشه. بسیاری از کاربران سایتهای با لود بیش از این مدت زمان رو تحمل نکرده و اون سایت رو ترک می کنن. به همین دلیل، گوگل هم به صفحات با سرعت لود طولانی تر از این زمان اهمیت کمتری می ده. بنابراین شانس دیده شدن و نرخ کلیک اینگونه سایتها بسیار کمتر می شه. بنابراین توجه به بهینه سازی سرعت سایت بسیارمهم هست.

سرعت لود سایت در سئو تکنیکال

برای درک سریعتر ربات ها به ساختار داده ها دقت بشه

اگه ساختار سایت بدرستی به ربات ها نشون داده بشه، موتورهای جستجو راحت تر میتونن در سایت خزش کنن و صفحات رو ایندکس کنن. با رعایت ارتباط داخلی صحیح بین صفحات سایت، سرعت خزش و ایندکس هم بیشتر میشه و رتبه سایت بهبود پیدا می کنه. با این کار می تونیم به ربات ها بگیم کدوم صفحات رو بررسی کنن و در هر صفحه، هر بخش چه مفهومی داره.

صفحه 404 یا لینک شکسته نداشته باشیم

وقتی کاربر وارد صفحه ای میشه که دیگه وجود نداره، خطای 404 رو می بینه و هیچی بدتر از این نیست! این صفحات که مرده نیز نامیده میشن، باید بررسی بشه و به صفحه مناسب ریدارکت بشه. تمامی این صفحات در خدمات سئو تکنیکال بررسی و رفع می شن.

ارور 404 در سئو

13 اقدام مهم در سئو تکنیکال

مهمترین اقدامات سئو که حتما باید به اونها دقت کنیم رو در ادامه بررسی می کنیم.

بهبود سرعت سایت

همانطور که می دایند سرعت سایت بسیار مهمه و اگه سرعت سایتتون مناسب نباشه کاربر از اون خارج میشه. برای بهینه سازی سرعت سایت که یکی از اقدامات تکنیکال سئو هست، سرویس های مختلف، درخواست های http، حجم تصاویر بررسی میشه. همچنین حجم تصاویر سعی باید کاهش پیدا کنید و از کدها و المان های کمتر در حد امکان استفاده بشه.

استفاده از SSL

SSL یه تکنولوژی امنیتی و مخفف عبارت Secure Sockets Layer که بصورت دقیق تر، یه پیوند کدگذاری شده بین وب سرور و مرورگر ایجاد می کنه. سایت هایی که از این کد امنیتی پشتیبانی می کنن، ابتدای دامنه خودشون https:// دارن. گوگول در سال 2014 اعلام کرد که تمامی دامنه ها باید از پروتکل https استفاده کنن و هر سایتی که از این کدگذاری استفاده نکته، غیرایمن شناخته می شود. بنابراین گرفتن https برای هر دامنه سایت برای سئوی سایت بعنوان یکی از اقدامات تکنیکال سئو ضروریه.

SSL روی سایت برای سئو

نمایش صحیح سایت در موبایل (موبایل فرندلی)

بدلیل اینکه امروز اکثر سایتها بر روی موبایل مشاهده می شوند و بیش از 90 درصد بازدیدها از سیستم های موبایل وارد سایت می شوند بنابراین موبایل فرندلی از ضروریات است. ریسپانسیو بودن یعنی اینکه صفحات سایت شما در تمامی دستگاه ها ازجمله موبایل و تبلت بخوبی و منظم نمایش داده بشه. البته اکثر قالب های وردپرسی بصورت پیش فرض موبایل فرندلی هستند. اما می تونید با استفاده از ابزار موبایل فرندلی گوگل سایت خودتون رو از این بحاظ چک کنید.
درصورتی که یک سایت قابلیت رسپانسیو و موبایل فرندلی را پشتیبانی نکند نمی تواند رتبه مناسبی از سوی گوگل دریافت کند. امروزه متخصصین سئو ابتدا سایت را در قالب نمایشگر موبایل و تبلت طراحی و بررسی می کنند و سپس به سراغ نسخه دسکتاپ می روند.

ثبت ابزارهای گوگل

یکی از اولین قدم های سئو تکنیکال، ثبت سایت در ابزارهای گوگل ازجمله سرچ کنسول هست. با این کار، ربات های گوگل می تونن مطالب سایت شما رو بررسی کنن و برای این کار کدهای سایت رو هم بررسی میکنن تا ببینن شما اجازه دادید که اونا به سایتتون دسترسی داشته باشن؟ بسیاری از طراحان سایت در ابتدای راه اندازی سایت گزینه ایندکس سایت رو برمیدارن تا ربات ها فعلا سایت رو بررسی نکنن. پس برای اطمینان به قسمت تنظیمات خواندن در وردپرس برید تا تیک اجازه ایندکس روحتما بزنید.

فعالسازی نقشه سایت

سایت مپ فایلی هست که تمام صفحات سایت شما در اون ذخیره شدن و ربات های موتورهای جستجو با بررسی اون فایل می توانند به صفحات شما دسترسی داشته باشن. به کمک این فایل، خزنده ها دردسر کمتری برای ایندکس سایت شما دارن. مثلا سایت مپ سایت ما به این شکل هست. با فعالسازی سایت مپ، سرعت ایندکس سایت شما توسط ربات ها بیشتر میشه. پس یکی از اقدامات مهم seo technical، فعالسازی سایت مپ هست.

نقشه سایت در سئو تکنیکال

بهینه کردن آدرس هر صفحه

ساختار آدرس هر صفحه یا URL باید بدرستی بهینه بشه. ساختار url دارای استانداردهایی با ویژگی های زیر هست:

  • از کلمات کلیدی استفاده کنیم
  • از حروف کوچیک استفاده کنیم
  • ترجیحا از آدرس کوتاه استفاده کنیم
  • از نشانه گذاری ها استفاده نکنیم
  • از نیم فاصله برای جدا گردن حروف استفاده کنیم

حذف محتوای تکراری

احتمالا شنیدید که گوگل اصلا از محتوای تکراری خوشش نمیاد و حتما جریمه می کنه. نه تنها اون صفحه ای که محتوای تکراری داره، بلکه کل سایت صدمه می بینه و جریمه میشه. حتی کاربر هم از دیدن محتوای تکراری خوشش نمیاد. اگه کاربر محتوای شما رو قبلا در سایت دیگه ای دیده باشه به سایت شما اطمینان نمیکنه. پس سعی کنین حتما مطالب یونیک و دست اول در سایتتون بارگذاری کنید و توی تولید محتوا حتما خلاقیت به خرج بدید.

حذف محتوای تکراری در تکنیکال سئو

استفاده از structured data

استفاده از داده های ساختاری یکی دیگه از بخش های سئو تکنیکال هست که سبب می شه سایت شما به شکل متمایزتری در نتایج ظاهر بشه. یعنی اطلاعات بیشتری از صفحه ما ارائه میده و به موتورهای جستجو کمک می کنه که محتویات صفحات شما رو بهتر درک کنن. درواقع موتورهای جستجو با استفاده از اسکیماها یا همون داده های ساختاری، درک بیشتری از صفحات شما خواهند داشت.

بررسی خطاهای سرچ کنسول

اطلاعات و خطاهای مهمی در داخل سرچ کنسول گوگل به شمانمایش داده میشه. خطاهایی درمورد صفحات 404، خطاهای سرور، موبایل فرندلی، صفحاتی که بدرستی ایندکس نشدن و غیره در سرچ کنسول نشون داده میشن. این خطاها معمولا در بخش coverage‌، Core web vitals و سایر قسمت های تخصصی دیده میشه. با رفع ارورهای این بخش ها می تونید رتبه و جایگاه سایتتون رو بهبود بدید.

سرچ کنسول گوگل در تکنیکال

نوایندکس کردن صفحات غیرضروری

نیازی نیست که برخی صفحات غیرضروری رو به کاربر نشون بدیم و در نتایج گوگل ظاهر بشن، بنابراین بهتره اونا رو نوایندکس کنیم. با این کار، موتورهای جستجو دیگه اون صفحات رو بررسی نکرده و ایندکس نمی کنن. این صفحات مانند صفحه پرداخت، فاکتور خرید، صفحه ورود و غیره، وجودشون برای سایت ضروریه اما بهتره نوایندکس بشن.

فعالسازی AMP

همونطور که گفتیم، هوشمند شدن گوشی ها باعث شده درصد زیادی از کاربران سایت ها از طریق موبایل وارد سایت بشن. بنابراین موتورهای جستجو برای جستجوهای موبایلی اهمیتی بیشتری میدن و میزان سرچ های موبایل نیز از دسکتاپ خیلی بیشتر هست. پس سایتی که کاربری خوبی در گوشی های همراه داشته باشه قطعا جایگاه بهتری هم داره. یکی از تکنولوژی های گوگل که کمک می کنه وب سایت شما با سرعت بالاتری در موبایل نمایش داده بشه، AMP هست. تکنولوژی های زیادی از AMP پشتیبانی می کنن و صفحات زیادی در سایت های مختلف با تکنولوژی AMP ساخته شدن.

AMP موبایل در سئو

استفاده از robot.txt

فایل robot.txt یک فایل تخصصی با کاربرد فنی در سایت هست. این فایل توی هاست سایت قرار داره و دستورات مهمی از سمت اون برای ربات های جستجو ارسال میشه. بطورکلی وقتی تیک بررسی سایت در تنظیمات وردپرس رو زده باشید، یک قطعه کد داخل این فایل ایجاد میشه. این کد به ربات های جستجو میگه که اجازه دسترسی و بررسی کامل وب سایت رو دارن.

حذف و عدم نمایش صفحات 404

صفحه 404 نشون دهنده موجود نبوده یه صفحست ولی برای کاربر مثل سرکاری میونه!! وقتی صفحه ای رو توی سایت خودتون حذف میکنید اما آدرسش هنوز روی گوگل هست و به کاربرا نشون میده، خطای 404 برای کاربر نشون داده میشه. برای این صفحه دو راه دارید که بهینه کنید:

  • یه پیام دوستانه به کاربر نشون بدید که این صفحه دیگه وجود نداره و از دسترس خارج شده.
  • یا ریدایرکت کنید به یه آدرس دیگه سایت که موجود باشه و ترجیحا مرتبط با اون صفحه باشه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست