شکوفه صفائی
  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سئو داخلی
  4. chevron_right
  5. سئو داخلی چیست؟ نکات ضروری One-Page SEO

سئو داخلی چیست؟ نکات ضروری One-Page SEO

سئو داخلی چیست

بطورکلی دو بخش اصلی در سئو داریم: سئو داخلی یا on-page SEO و سئو خارجی یا off-page SEO. سئوی داخلی به مجموعه خدمات سئو گفته می شود که در داخل سایت انجام می شود. اما سئو خارجی مجموعه خدمات مرتبط به سئو است که در خارج از سایت انجام می شود. در این مقاله آموزشی سئو، تکنیک ها و کارهای اصلی در سئوی داخلی را بررسی می کنیم. اگر می خواهید 12 تکنیک مهم این پروسه مهم از سئو را بیاموزید، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله را بخوانید.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی به شکل های On-Site SEO و On-Page SEO نیز نامیده می شود. مجموعه فعالیت هایی که باید در داخل سایت انجام شود تا سبب ارتقاء رتبه سایت در موتورهای جستجو و بهینه سازی سایت شود، بعنوان سئوی داخلی شناخته می شود.

سئو داخلی چیست

معمولا موارد زیر، مجموعه تکنیک های سئو داخلی هستند:

  • تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
  • بهینه سازی آدرس (URL) صفحات مختلف سایت
  • بهینه سازی سرعت سایت
  • بهینه سازی تایتل سئو یا متا تایتل (Meta title)
  • بهینه سازی انکرتکست ها
  • بهینه سازی توضیحات متا (Meta Description)
  • رعایت ساختار اصولی در نگارش متن و بعبارتی بهینه سازی تگ های H1، H2 و H3
  • لینک سازی داخلی و خارجی سایت به شکل اصولی و صحیح
  • ایجاد نقشه سایت یا Sitemap
  • رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی
  • استفاده از کدهای نشانه گذاری اسکیما
  • ریسپانسیو بودن یا موبایل فرندلی بودن سایت

12 تکنیک ضروری سئو داخلی

بهترین زمان برای انجام سئو داخلی چه زمانیست؟

چرا روی سئو داخلی کار کنیم و بهترین زمان برای انجام پروسه on-page seo چه زمانی است؟ در بسیاری از پروژه ها می توانیم صرفا با بهبود سئوی داخلی، رتبه های بالایی بدست آوریم. حتی در برخی موارد، نیازی به سئو خارجی هم نخواهیم داشت. و بهترین زمان برای انجام کارهای این بخش از سئو، از همان روز اولی است که سایت را بالا می آوریم. از همان اول کار که محتوا روی سایت منتشر می کنیم، باید به فکر رعایت اصول سئوی داخلی باشیم.

بهبود سئو تکنیکال یا فنی

سئو تکنیکال یا سئوی فنی سایت، مراحلی از بهینه سازی سایت است که برای ایندکس راحت تر موتورهای جستجو انجام می گیرد. بسیاری از کارهایی که در این مرحله انجام می گیرد درواقع زیرمجموعه سئو داخلی محسوب می شوند. برخی از اقدامات بهبود سئو تکنیکال را در ادامه بررسی می کنیم.

سئو تکنیکال در سئو داخلی

بهبود سرعت سایت

عوامل متعددی بر سرعت سایت تاثیرگذار هستند. بهترین ابزار برای بررسی سرعت سایت، تست آن با استفاده از سایت GTmetrix است. در این سایت، سرعت سایت شما تست می شود و ایرادات تاثیرگذار بر سرعت سایت بصورت گزارشی جامع به همراه تمامی جزئیات اعلام می شود.

تست سرعت سایت در سئو داخلی

برخی از مهمترین معیارهای ارائه شده از سایت جی تی متریکس به شرح زیر هستند:

  • Page Speed Score: یکی از امتیازهایی که سایت GTmetrix برطبق فاکتورهای گوگل به سایت ما اختصاص می دهد. نزدیک تر بودن این عدد به 100، نشان دهنده بهینه تر بودن سرعت سایت است.
  • YSlow Score: امتیازی است که از سمت یاهو برای رتبه بندی سایت ارائه می شود.
  • Fully Loaded Time: میانگین زمان بارگذاری سایت برحسب ثانیه در این قسمت نشان داده می شود.
  •  Total Page Size: توسط این گزینه، حجم صفحه یا سایت بررسی شده و نشان داده می شود.
  • Requests: تعداد درخواست هایی که به منظور بارگذاری قسمت های مختلف سایت ارسال می شود، در این قسمت نشان داده می شود. این درخواست می تواند شامل عکس فایل های CSS یا فایل های استایل یا فایل های جاوااسکریپت یا JS باشد.
  • PageSpeed: در این قسمت، هر مورد دارای نمره زیر 100، بررسی شده و می توانید با مشاهده آنها، خطاها را رفع کنید.

درمیان عوامل موثر بر سرعت سایت، یکی از مهمترین معیارها، سرعت تصاویر است. تک تک تصاویر بکار رفته در سایت شما، تاثیر بالایی در سرعت سایت شما دارند. یکی از ابزارهای بسیار موثر و مفید در این زمینه، استفاده از ابزار Smush برای سایت های وردپرسی است.

ریسپانسیو یا موبایل فرندلی بودن

یکی از مهمترین معیارهای سئو تکنیکال و از تکنیک های سئو داخلی، واکنشگرایی سایت است. ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن صفحات سایت سبب می شوند کاربران ازطریق تمامی ابزارهای غیر دسکتاپ نیز بتوانند سایت شما را براحتی و بدون هیچ مشکلی مشاهده کنند. موبایل فرندلی یا ریسپانسیو در سئو داخلی

درواقع این معیار درهنگام کدنویسی سایت و طراحی قالب سایت باید رعایت شده باشد. با مراجعه به ابزار تست موبایل فرندلی گوگل می توانید وضعیت واکنشگرایی سایت خود را بررسی کنید. بنابراین، سعی کنید همواره از قالب های واکنشگرا یا ریسپانسیو برای سایت خود استفاده کنید.

استفاده از کدهای نشانه گذاری اسکیما

با استفاده از کدهای اسکیما می توانید محتوای خود را خیلی دقیق تر و ساختاریافته تر به مخاطبان خود و گوگل نشان دهید. با استفاده از این کدها، موتوهای جستجو درک بیشتر از محتوای سایت شما پیدا می کنند. درواقع موتورهای جستجو به کمک این کدها، معنای محتوای شما را می فهمند. برای ایجاد کدهای اسکیما می توانید از این لینک استفاده کنید.

ایجاد نقشه‌ی سایت

نقشه سایت که با فایل sitemap.XML شناخته می شود، یک فایل حاوی کدهای XML است. این فایل در ریشه هاست وب سایت قرار گرفته و کار آن، معرفی آدرس صفحات سایت شما به موتورهای جستجو است. با استفاده از این فایل می توانید به افزایش ایندکس تمامی صفحات سایت خود کمک کنید. هنگامی ایندکس با استفاده از این فایل، ایندکس هیچ آدرسی فراموش نمی شود و قطعا تمامی صفحات ایندکس می شود. برای ساخت سایت مپ سایت های وردپرسی، توصیه می کنیم از افزونه XML Sitemaps استفاده کنید.

سئوی محتوا

کار تولید محتوا با تحقیق کلمه کلیدی آغاز می شود. پس از تحقیق کلمات کلیدی و درنظر گرفتن کانسپت کلمه کلیدی و تولید محتوا، نوبت به بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title می رسد.

سئو محتوا در On-Page SEO

بهینه سازی Meta title یا عنوان سئو

با انتخاب عنوان مناسب می توانید CTR را افزایش داده و کاربر بیشتری جذب کنید. بدین منظور نکات مهمی وجود دارد که بهتر است هنگام انتخاب عنوان مناسب و سئو درنظر داشته باشید:

  • عنوان کوتاه انتخاب کنید و کلمات کلیدی را در آن بکار ببرید.
  • عنوان متفاوت از بقیه رقبا بنویسید.
  • تا حدامکان از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان استفاده کنید.
  • از «ترین ها» همچون بهترین، اولین، آخرین، پرطرفدارترین و مشابه این موارد استفاده کنید.
  • از عناوین غیرواقعی و گول زننده استفاده کنید. زیرا این کار باعث افزایش نرخ پرش یا بانس ریت صفحه می شود.
  • از اعداد و تاریخ استفاده کنید.
  • سعی کنید از عبارات انگلیسی مرتبط یا ترجمه عبارت کلیدی در عنوان استفاده کنید.
  •  حتی الامکان از نشانه گذاری ها استفاده کنید.

بهینه سازی توضیحات متا یا Meta description

برخی وب مستران در هنگام انجام کار دیتا اینتری فراموش می کنند از این تگ برای بهبود سئو داخلی صفحات سایت خود استفاده کنند. به این تگ در الگوریتم های جدید گوگل توجه ویژه ای شده است. این مکان بهترین فرصت برای استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما است.

بهینه سازی توضیحات متا

در این تگ به اندازه 150 کلمه فرصت دارید تا به گوگل بگویید این صفحه درمورد چیست. البته دقت داشته باشید نباید از مطالب بی ربط در این قسمت استفاده کنید. درصورتی که تناسبی میان این تگ و محتوای داخلی توسط گوگل پیدا نشود، ممکن است سایت شما توسط گوگل اسپم شناخته شود.

بهینه سازی URL صفحات سایت

یکی از اصول سئو داخلی، درج URL مناسب برای هر صفحه است. توصیه می کنیم نکات زیر را بدین منظور رعایت کنید:

  • حتما کلمات کلیدی (چه فارسی یا انگلیسی) را در آدرس بکار ببرید.
  • آدرس بهتر است کوتاه و فاقد کلمات اضافه باشد.
  • سادگی و قابل فهم بودن را در آن رعایت کنید.
  • حروف بزرگ را در آدرس صفحه بکار نبرید.
  • url و عنوان صفحه را با یکدیگر مطابقت دهید.
  • می توانید برای جداسازی کلمات از خط فاصله (-) یا آندرلاین (_) استفاده کنید.
  • سعی کنید از url های انگلیسی استفاده نمایید.

رعایت چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمه کلیدی در سئو داخلی

یکی از مهمترین معیارهای سئو داخلی، استفاده از کلمات کلیدی به شکلی درست و در محل مناسب است. با این کار، گوگل موضوع اصلی سایت را بدرستی درک کرده و آن را در نتایج موتورهای جستجو به شکلی صحیح نشان می دهد.

البته باید دقت کنید، استفاده زیاد از کلمه کلیدی، سبب جریمه شدن توسط موتورهای جستجو می شود. اگر می خواهید نکات مهمتری این مورد بدانید، مقاله چگالی کلمه کلیدی را حتما بخوانید.

استفاده از تگ های هدینگ مناسب (بهینه سازی H1، H2، H3)

یکی از اصولی که در تولید محتوای سئو حتما باید درنظر بگیریم، استفاده مناسب از تگ های هدینگ (H1 تا H6) است. با استفاده از تگ های هدینگ مناسب می توانید به گوگل و مخاطبین کمک کنید تا بخش موردنظر خود را سریعتر بیابند. درمورد سئوی تگ های هدینگ به نکات زیر دقت نمایید:

  • هر صفحه تنها دارای یک تگ H1 است. معمولا از این تگ برای عنوان صفحه استفاده می شود.
  • برای زیر عنوان های مهمتر از تگ H2 استفاده می شود.
  • تگ H3 برای زیر عنوان های تگ H2 استفاده می شود.
  • بهتر است کلمات کلیدی را در تگ های H1 تا H3 استفاده کنید.

استفاده از فایل های مدیا

سعی کنید تنها به متن بعنوان محتوای صفحه اکتفا نکنید. برای بهبود بانس ریت سایت، می توانید از عکس و ویدئو هم کمک بگیرید. همچنین گوگل علاقه زیادی به محتوای چندرسانه ای بخصوص صوت و ویدئو دارد. پس تلاش کنید حتما از فایل های صوتی و ویدئویی در کنار تصاویر برای بهبود سئو داخلی استفاده کنید.

استفاده از لینک دهی داخلی

یکی از مهمترین معیارهای بهبود سئو داخلی، رعایت لینک دهی بین صفحات سایت است. این لینک دهی صحیح نه تنها سبب می شود کاربر براحتی تمامی صفحات سایت شما را ببینید، بلکه موتورهای جستجو نیز ارتباط بین صفحات را درک می کنند. با لینک دهی داخلی، صفحات مهم را می توانید به گوگل معرفی کنیم. برای بهینه سازی سئو کل صفحات سایت بهتر است بین تمامی صفحات یک ارتباط داخلی وجود داشته باشد.

استفاده از لینک دهی خارجی

یکی از راه های دریافت ترافیک بیشتر، استفاده از لینک های خارجی به سایت های معتبر است. با این کار، هم سایت خود را به سایت های معتبر وصل می کنید و هم به گوگل کمک می شود محتوای صفحه شما را بهتر ببیند. البته باید دقت کنید از این روش بدرستی استفاده کنید و در این کار زیاده روی نکنید.

پاسخ نهایی به سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی با نام های On Pege SEO یا On Site SEO نیز شناخته می شود. مجموعه فعالیت هایی است که در سایت انجام می شود تا بهینه سازی سایت و رتبه سایت در موتورهای جستجو بهبود یابد. در این مقاله، سعی کردیم مهمترین نکات این بخش از سئو را پوشش دهیم. امیدواریم بتوانید از این نکات در سئوی سایت خود استفاده کنید. اگر شما نیز تجربه یا نظراتی در این مورد دارید، خوشحال می شویم با ما درمیان بگذارید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست